Vossevangen

31 augustus 2018

Zondagochtend ging de wekker heel vroeg, omdat we met de eerste trein uit Bergen naar Voss vertrokken. De treinreis duurde iets meer dan een uur en was erg mooi, met uitzichten op bergen en meren. Na aankomst hebben we een rondje gewandeld door Voss, een leuk schattig dorpje dat op zondagochtend helemaal uitgestorven was. Bij de tourist office vroegen we om een leuke hike route en vervolgens gingen we op pad met 16 graden en een zonnetje. De hike naar Gråsidetoppen was lang en op sommige stukken best lastig en glad door modder, maar we hebben fantastische uitzichten gezien (zie foto's). Het begon heel groen, omdat we langs en door een bergriviertje liepen. Na 670 meter klimmen kwamen we aan bij Roset, waar een cabin stond die je kan huren om te overnachten. Hier namen we even lunchpauze om vervolgens nog door te lopen naar Gråsidetoppen. Na enige tijd stopte de begroeiing en liepen over grote witte stenen/rotsen. Ik deed mijn best om mijn aardrijkskundekennis weer op te halen, maar ik kon niet precies bedenken hoe die stenen daar gekomen zijn :( Iedere keer als we bijna bovenaan een heuvel waren dachten we dat we er waren, maar eenmaal boven zagen we een nog grotere heuvel in de verte. Na een tijdje ging het regenen en eenmaal boven op 1200m zelfs sneeuwen en vroor het een beetje! Het was echt een hele gave tocht en heel ontspannend (mentaal dan haha, fysiek absoluut niet), want we zijn slechts een paar andere mensen tegengekomen. We moesten uiteraard ook nog weer terug naar beneden en een paar uur later waren we terug in Voss. Hier trakteerden we onszelf op pølse (broodje hotdog). Funfact: je kunt hier echt overal pølse kopen, ik denk dat het hier de vervanger is voor kroket ofzo. In de trein terug naar Bergen ontmoetten we een Brits gezin aan wie we tips hebben gegeven voor een leuke vakantie in Nederland (ofwel, ga niet naar Amsterdam). Rond 22.00 uur waren we weer thuis, moe maar voldaan :)

De afgelopen week heb ik weer colleges gevolgd, in de UB gestudeerd, een tripje naar Trolltunga geboekt, volleybaltraining uitgeprobeerd, mijn Noorse buddy ontmoet, een feestje gehad en ben ik weer naar Force Marsjør geweest. Dat laatste was weer erg leuk, dus volgende week kom ik weer terug! Volleybaltraining was iets minder, want het was eigenlijk niet echt bedoeld voor internationals, best ver reizen vanaf Fantoft en twee keer per week trainen is eigenlijk wel verplicht terwijl ik liever niet zoveel vaste dingen gepland wil hebben.

Komend weekend komt Sjoerd langs en wordt het heel mooi weer, dus: hiken!

Groetjes!

p.s. Nieuwe hobby ontdekt: onderhandelen met taxichauffeurs :)