Ingeburgerd

25 augustus 2018

Al bijna drie weken weg! Het gaat nog steeds heel goed met me, ik heb het naar mijn zin en mis Nederland niet. Ik voel me al behoorlijk ingeburgerd, want ik heb deze week een toerist de weg gewezen, weet welke boodschappen in welke supermarkt goedkoop zijn én kan het hele 'kassagesprekje' in de supermarkt in het Noors voeren.

Afgelopen week begonnen de colleges, maar daarnaast heb ik veel leuke dingen gedaan. De vakken lijken tot nu toe erg interessant. Het vak Development Economics wordt gegeven door een Indiër en dat is even wennen. Hij is chaotisch, vindt zichzelf erg grappig en gebruikt veel woorden voor heel weinig informatie. Tot nu toe was het allemaal te volgen, dus dat komt waarschijnlijk wel goed :)

Om toch een beetje uit mijn international bubble te komen, lijkt het me leuk om bij een band/orkest te spelen. Dinsdag ging ik kijken en meespelen bij Larmonien en dat was verschrikkelijk, maar ook heel grappig. De mensen waren heel alternatief, veel te veel geitenwollensokkentypes haha. Muziek maken was ook niet het hoofddoel, het klonk echt slecht en ze oefenden niet maar speelden gewoon maar wat. Daarna gingen ze dan 'gezellig borrelen' maar dat was best wel ongemakkelijk en raar dus ik was snel weer weg. Een interessante ervaring. Donderdag ging ik voor poging twee naar Force Marsjør en dat was echt superleuk. Normaal twijfel ik over alles in het leven, maar hier wist ik na vijf minuten zeker dat dit helemaal mijn ding was. Heel aardige mensen, leuke muziek en er werd ook echt gerepeteerd in plaats van maar wat weggespeeld. Na afloop deden we nog een drankje en had iemand brownies gebakken. Het was bijna jammer dat ik weg moest, omdat ik nog kaartjes had voor een ander feestje in de stad. Volgende week ga ik sowieso weer! Het feestje was ook erg geslaagd! Wel stom dat ze hier geen mayonaise bij patat hebben na het stappen en een snackbar zoals in Nederland kennen ze hier niet :( Een leuke ontdekking was dat een taxi naar huis helemaal niet zo duur is hier! Dat is chill, want de laatste tram gaat doordeweeks al om 1.00 uur terug dus dan ben je er net en kun je gelijk weer weg haha.

Gister heb ik mijn 'free gym entrance' kaartje gebruikt en ik wist meteen weer waarom ik een sportschool stom vind. Geen frisse buitenlucht, een beetje toekijken hoe anderen zich in het zweet werken en met na 10 minuten hardlopen nog steeds dezelfde muur voor je zien. Conclusie: ik ga geen abonnement nemen. Ik wil nog wel een keer een groepsles proberen, misschien dat ik dat wel leuk vind. Hardlopen met de hoogteverschillen hier gaat ook al best goed!

Vandaag moet er gestudeerd worden, want ik moet gelijk al veel lezen. Morgen ga ik met Laura en Lydia hiken in het gebied rond Vossevangen (zoveel vreemde Noorse namen hier...) en daarvoor moeten we al om 7.00 uur uit huis weg om de trein te nemen. Op de foto's lijkt het zeker de moeite waard!

Groetjes vanuit Bergen waar het op dit moment heel lekker zonnig weer is :)