The best people are Dutch

19 augustus 2018

Helemaal naar Noorwegen gegaan voor een exchange, om er hier achter te komen dat Nederlanders de leukste mensen zijn. Met twee meisjes uit Utrecht en Maastricht (Lydia en Laura) heb ik mijn hele week doorgebracht. Samen hebben we heel veel dingen gedaan, want de mentorweek bleek nogal een flop te zijn. Nadat we kennis hadden gemaakt met onze mentoren en een bandje hadden gekregen waren we binnen twee minuten weer klaar en zou er maandagmiddag verder geen programma zijn. Behalve het vorspiel (=indrinken in het Noors), wat al om 17.00 uur begon. Omdat het nog zonniger en warmer was dan zondag, zijn we weer gaan zwemmen in het fjord. Daarna hielden we ons eigen vorspiel met gintonics op het dakterras van Laura en zijn we naar de club gegaan waar ons mentorgroepje ook was. Zij waren megadronken en (waarschijnlijk daardoor) heel erg aardig.

Aangezien we niet hadden meegedronken in het tempo van de Noren waren we de volgende ochtend fris en fruitig en gingen we langs bij een informatiemarkt met alle studentenorganisaties. Dat was heel erg leuk, want er is waarschijnlijk een orkest waar ik een saxofoon kan lenen en mee mag spelen! 's Middags hebben we de Løvstakken beklommen (mijn 3e berg al :)). De route was avontuurlijk, maar het uitzicht ontzettend mooi. Aan de ene kant hadden we zicht op de stad en aan de andere kant op de zee.

Woensdagmiddag was er een gratis concert van het Bergen Filharmoniske Orkester in de Grieghallen. Het eerste deel vond ik heel mooi, met onder andere de Peer Gynt Suite No. 1 van Edvard Grieg, maar na de pauze kwam de beroemde pianist Leif Ove Andsnes erbij en werd het meer een solo-concert met het orkest op de achtergrond. Het was heel leuk om dit mee te maken. Hierna wilden we toch nog een poging doen om te integreren met de Noren. Om 15.00 uur hielden we bij iemand thuis met vorspiel en om 17.00 uur begon een Scavenger hunt. Dit houdt in dat je met je groepje door de stad loopt en verschillende opdrachten uitvoert, zoals een quiz en estafette en dat soort dingen. Onze groep (bestaande uit 20 Noren) was op zich best aardig, maar ze stonden niet echt open voor ons. Dat snap ik ook wel, want ik zit in Utrecht ook niet te wachten op internationals. Bovendien was het hele programma in het Noors, wat het lastig maakte om mee te kunnen doen. Na een uurtje waren we er daarom wel klaar mee en gingen we terug naar huis. 's Avonds gingen we naar een club, want om 00.00 uur was Lydia jarig! Dat moest gevierd worden! Voor zover we ons deze avond kunnen herinneren was het erg gezellig en anders hebben we gelukkig de foto's nog.

Donderdagochtend uitgeslapen en 's middags wat praktische dingen gedaan zoals mijn boeken kopen en mijn rooster uitzoeken. Het was helaas niet meer zo zonnig als het begin van de week, dus het werd tijd om regenlaarzen te shoppen. Die zijn hier overal te vinden, want het is mode tijdens het regenseizoen. Ofwel, altijd. 's Avonds hebben we met zijn drieën Lydia's verjaardag gevierd door een chillavondje te houden met Daim-taart en een romcom.

Vrijdagochtend zou het droog blijven en wilde ik een rondje gaan hardlopen maar ik kwam na een kilometer in een keiharde regenbui terecht. Dat was stom dus ik draaide maar weer om. Daarna gingen we naar het Aquarium, een mini-dierentuin met alleen dieren die in het water leven, zoals otters, pinguïns en krokodillen. Dat was echt leuk en niet zo kinderachtig als het misschien klinkt haha. 's Avonds zou ik 'even gaan chillen' bij wat mensen die later uit zouden gaan. Dat mislukte en voor ik het wist stond ik in de club haha. De avond was nog lang en gezellig :)

Vandaag heb ik mijn langste hike tot nu toe gedaan, eerst de Ulriken, via Vidden naar Fløyen en daar weer naar beneden. Vanochtend om 10.00 uur vertrokken en vanavond om half acht thuisgekomen. Het was heel lekker weer en de uitzichten onderweg supermooi! Ik heb een paar foto's toegevoegd, maar ik had eigenlijk de hele hike wel kunnen filmen zo mooi was het. Hopelijk heb ik morgen niet al te veel spierpijn.

Morgen gaat de studie dan echt beginnen. Om 8.15 uur (ik snap niet waarom ze hier zo vroeg beginnen..) heb ik mijn eerste les Noors! Ik ben wel blij dat ik dan eindelijk iets meer kan zeggen dan 'Takk' (=dankjewel).

p.s. Over vreemde Noorse woorden gesproken, twee tramstops hier heten 'Sletten' en 'Slettebakken' haha