Niet alleen maar regen in Bergen

13 augustus 2018

Deze eerste week in Bergen ging ontzettend snel, want ik heb alleen maar leuke dingen gedaan. Donderdagochtend is mijn huisgenootje aangekomen. Ze heet Veronika en komt uit Oostenrijk, dus ik kan ook m'n Duits weer oefenen. 's Middags was de welkomstceremonie in de Grieghallen, de plaatselijke concerthal. Dit hield in dat er veel speeches waren van belangrijke mensen die ons 'a very very warm welcome to Bergen' gaven. Hierna ging ik met Veronika naar een garage sale, waar spullen van vorige bewoners van Fantoft verkocht worden. We hebben veel handige spullen gevonden, zoals pannen, bestek en een wasrek. Thanks to mijn afding-kunsten hebben we daar weinig voor betaald :)

Vrijdag startte het introductieprogramma van de faculteit. Dit begon met twee interactieve lezingen waarbij we meer leerden over de Noorse geschiedenis en cultuur. Funfact: Noren beweren de kaasschaaf uitgevonden te hebben. Die avond was ook het eerste feest van de introweek. Het was echt precies zoals verwacht: Noren waren om 23.00 uur straalbezopen, een biertje kostte 8 euro en ze draaiden veel oude hitjes uit de 00's.

Het centrum van Bergen heb ik zaterdag bezocht, want het was toen heel mooi zonnig weer (lees: in t-shirt zonder jas lopen!!). Het is een klein, oud, schattig en gezellig stadje. Ik heb wat foto's toegevoegd aan deze blog, zodat jullie ook een idee krijgen van hoe het eruit ziet. Omdat ik nog niet genoeg gelopen had die dag, hebben mijn hardloopschoenen 's avonds ook hun eerste rondje gemaakt. Ik moet nog wel even wennen aan de hoogteverschillen hier...

Zondag was echt een van de leukste zondagen ooit. 's Morgens ging ik naar een kleine markt. Er waren verder alleen maar Noren en een man vond dat zo bijzonder dat hij me interviewde voor de lokale radio hier in Bergen!!! Ik heb een kaartje meegekregen met de website, maar ik heb de uitzending nog niet kunnen terug vinden. Het was ook deze dag heel lekker weer (16 graden en een zonnetje) en daarom werd er vanuit Fantoft een wandeling naar een fjord georganiseerd. Het heet Gamlehaugen en is maar een kwartiertje lopen vanaf mijn huis. Hier heb ik een doel van mijn Noorse bucketlist kunnen afstrepen: zwemmen in een fjord! Het water was echt heel koud, maar na een tijdje eigenlijk best lekker. Ik voelde me heel gezond haha en de omgeving was erg mooi (zie foto's). Het zou een heldere nacht worden met vallende sterren, zoals ook in Nederland. Daarom zijn we met een groep mensen de berg Fløyen opgelopen. Hiken met zonsondergang was heel cool en toen het eenmaal donker was hadden een mooi uitzicht over de lichtjes van de stad. We gingen zitten/liggen bij een meer en hebben 3 vallende sterren gezien!

Na een kort nachtje ging vanochtend vroeg de wekker voor een heel nutteloze les over mijn Noorse taalcursus. Alleen maar praktische info die ik ook wel op internet had kunnen vinden. Ik ga zo buiten lunchen in de zon en vanmiddag begint de mentorweek. Dat is een soort UIT-week waarin we veel leuke dingen gaan doen om elkaar te leren kennen en veel feestjes hebben. Ik heb er zin in!