De laatste blog

18 december 2018

Over 24 uur ben ik alweer in Nederland! Dit semester is zo snel voorbij gevlogen, heel cliché maar wel waar. De afgelopen twee weken zaten nog vol met tentamens, leuke activiteiten en afscheid nemen.

De tentamens gingen gelukkig goed! Het ging anders dan ik in Nederland gewend  was, want ik had nooit eerder een driedaags take home exam gemaakt. Het leek me heel lastig en stressvol, maar dat viel reuze mee. Vrijdagochtend had ik een tentamen van economie wat vier uur zou duren, maar na twee uur zitten en 7 kantjes vol schrijven was ik klaar. Iedereen had voor het tentamen twee A4'tjes gekregen, maar dat is natuurlijk nooit genoeg. Dus na twintig minuten gingen alle handen in de lucht en bleven de surveillanten de hele tijd rondlopen om extra papieren uit te delen. Leek me niet de meest efficiënte manier, maar het voorkomt wel papierverspilling.

Vorig weekend heb ik met Lydia de kerstmarkt bezocht en hebben we een matchende Noorse outfit geshopt voor onze grand rentree op Schiphol morgen! Ook ging ik nog hiken, want het was heerlijk zonnig weer. Het heeft hier trouwens al een week niet geregend :)

Donderdag heb Lydia en ik nog maar eens ondervonden hoe de Noorse zuipcultuur is. We namen deel aan een rondleiding in de Hansa Brouwerij in Bergen, georganiseerd door ESN. Na veertig minuten was de rondleiding klaar en kwamen we in een kantine waar gedekte tafels stonden. Hier konden we aanschuiven en kregen we heerlijke pizza. Maar dat was nog niet alles. We hadden namelijk ook anderhalf uur de tijd om wat verschillende biertjes te proeven. Dit kwam in praktijk neer op: iedereen stormde naar de koelkast en tap en zette het op een zuipen. NB: het was 11.45 uur 's morgens. Met een bodem van yoghurt en muesli konden we toch aanzienlijk minder hebben en na een halfuurtje en twee flesjes voelden we het al wel een beetje zitten. Toch gingen we steady door, want ja, gratis alcohol in Noorwegen is fantastisch. Het kerstbier was het lekkerst.

Nadat we hiervan bijgekomen waren, had ik 's avonds een kerstworkshop met de muziek. We gingen koekjes bakken en versieringen knutselen. Vervolgens gingen we naar de rechtenfaculteit om ze hier in de boom te hangen. Noren hebben de traditie om hand in hand rond de kerstboom liedjes te zingen en dansjes te doen en dat was erg leuk, tot we om 22.00 uur weggestuurd werden door de security.

Vrijdagavond was mijn laatste activiteit met muziek: het semester diner. Iedereen had iets gemaakt en meegenomen; ik had pannenkoeken gebakken. Dit was een hele gezellige avond met lekker eten, speeches, liedjes en... mijn inwijdingsritueel om officieel lid te worden. Ineens ging het licht uit en was de sfeer een grimmig. Samen met vier anderen moest ik even weg om een stukje voor te bereiden en op te voeren inclusief kledingswitches etc. Ze gingen dit allemaal in het Noors doen, omdat ze vonden dat ik dat inmiddels wel moest kunnen, maar ik heb de helft niet begrepen en maar gewoon gedaan wat me gevraagd werd. Met het uitspreken van een gelofte en het atten van een speciaal drankje was ik uiteindelijk geslaagd voor de test en officieel lid van Force Marsjør!! Het werd nog een lange en gezellige avond en ik vind het heel jammer dat ik niet iedere week op en neer zou kunnen om hen te kunnen blijven zien :(

Gisteren heb ik met Rebekka en Lydia de Pepperkakebyen bezocht, ofwel de grootste gingerbreadhouse town van de wereld. Dit was leuk om gezien te hebben en knap hoe gedetailleerd sommige stukken gemaakt zijn. Verder staat dit weekend in het teken van opruimen, inpakken en afscheid nemen. Vanavond ga ik samen eten en film kijken met drie mensen van mijn verdieping en morgen naar huis!

Tot snel in Nederland!