Op de vloer ligt een lege fles wijn

27 november 2018

Weten waarom deze blog begint met een regel uit een lied van Guus Meeuwis? Dat komt doordat mijn afgelopen weekend in Stockholm zo begon. Helaas lag de lege fles wijn niet op de vloer, maar in mijn koffer. Die niet van mij was. Snap je het nog?

Vrijdagochtend vertrokken Lydia en ik naar de luchthaven, want we gingen een weekendje op vakantie naar Stockholm. Daar merkten we meteen na aankomst al het grote verschil in het temperatuur, het was daar namelijk erg koud en het vroor zelfs overdag. Als echte Hollanders begonnen we dit tripje met zelf gesmeerde broodjes in de trein naar het centrum die een 60 minuten duurde en (omgerekend) 3 euro kostte in plaats van de sneltrein van 20 minuten. Ook hadden we allebei een fles wijn meegenomen in onze koffer. We zijn natuurlijk slimme meiden en hadden deze zorgvuldig ingepakt met kranten en bubbeltjesplastic. Helaas liet ik mijn koffer op de grond vallen en toen ik deze opende in het hotel kwam daar een intense lucht vanaf waar we allebei meteen hoofdpijn van kregen. RIP Saskia's wijnfles. Wonder boven wonder bleek de rode wijn niet te vlekken nadat ik mijn kleren had uitgespoeld met water. Op mijn witte thermo-shirt na, maar dat geeft niet. Waar ik wel van baalde, was dat het niet mijn koffer was maar die van mijn huisgenootje. Gelukkig heb ik hem goed schoon gekregen en is er niks meer te zien of te ruiken :)

Na deze enerverende start kon de rest van de reis alleen maar beter worden. Het was nog steeds Hollandse vrijdag, want we namen de gratis bus naar de een na grootste IKEA ter wereld. Deze stelde ons eigenlijk een beetje teleur, want het leek helemaal niet zo groot van binnen. Dat kwam doordat de indeling heel anders is dan in andere IKEA's en we daardoor een beetje in de war waren. Vervolgens hebben we ook gelijk de culinaire specialiteit van het land geproefd: köttbullar (Zweedse balletjes). Die waren heel erg lekker. 's Avonds hebben we nog een klein deel van de stad bezocht, maar het was erg koud en donker.

Het werd in Stockholm om 15.00 uur donker. Om onze uren in het daglicht optimaal te benutten stonden we zaterdag en zondag vroeg op om de stad te verkennen. Het was een prachtige stad en overal waar je keek stond wel een gigantisch gebouw, zowel oude paleizen als nieuwe kantoren. We hebben heel veel gelopen en bijna de hele stad wel gezien. Stockholm bestaat uit meerdere (schier)eilanden die allemaal hun eigen karakter hebben. Tussen het lopen door hebben we koffie/chocolademelk gedronken en lekkere dingen gegeten. De stad was al helemaal in kerstsferen, met overal lampjes en versieringen en vlakbij ons hotel was een kleine kerstmarkt. Dit gaf de grote stad een gezellige, knusse sfeer.

Een hoogtepunt van het weekend was ons bezoek aan het ABBA museum. Dit was heel leuk en interactief. Er waren heel veel foto's en filmpjes en uitleg over het ontstaan en verloop van de groep. Dat gaf een goed beeld van hoe bizar hun leven geweest is, omdat ze zo snel ontzettend populair werden. Er waren bezoekers uit veel verschillende landen, wat ook wel aangeeft hoe bekend ze waren. Je kon er ook karaoke zingen, een fotoshoot houden en op een podium staan zingen en dansen. Dat hebben we allemaal gedaan en we kregen zelfs applaus na ons optreden! Beeld- en geluidsopnames zal ik jullie besparen ;) Ik kan het iedereen aanraden om hier heen te gaan als je fan bent van ABBA, want het was echt top.

Maandagochtend zat ons weekendje er weer op en vlogen we weer terug naar huis met mijn favoriete airline: SAS. (deze promotie wordt niet gesponsord)

Enkele foto's van dit avontuur zijn trouwens te vinden in de map 'Stockholm'.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Niet Lydia: