Even bijpraten

10 november 2018

Na anderhalve week radiostilte wordt het wel weer tijd voor een nieuwe blog. In deze blog zal ik jullie weer even bijpraten over mijn exchange leven, want ik heb weer leuke dingen gedaan en zelfs iets van mijn bucketlist kunnen afstrepen!

Vorige week begon mijn weekend nadat ik vrijdagmiddag mijn Noors mondeling examen had. Dit ging (zoals ook wel verwacht) goed en ik ga er vanuit dat ik het gehaald heb. Het vak Noors is dan afgerond, wat betekent dat ik nog drie vakken volg waarvan ik papers en tentamens heb in december. Dat voelt nog ver weg, maar is eigenlijk al best dichtbij..

Op zaterdag stond ik op de luchthaven voor een Hello Goodbye-momentje met Marit, Iris en Julia. Met hen heb ik een heel leuk weekend gehad in een Airbnb in het centrum. Het voelde voor mij als vakantie in eigen stad. We zijn gaan stappen, hebben de stad bekeken, een hike gedaan en zijn uit eten geweest. Verder hebben we ook veel op de bank gechilld en series gekeken, wat erg fijn was. Ook zijn we wafels gaan eten bij Bar Barista waar ik nog niet geweest was, maar wel graag naar toe wilde. Ik had een heerlijke wafel met brie, pecannoten en maple syrup. Klinkt als een vreemde combi, maar het was zo lekker. De bar was erg knus en mega hipster met allemaal random spulletjes overal en daardoor heel gezellig. Dinsdagmiddag was de vakantie helaas voorbij en zwaaide ik hen uit op de luchthaven :( 's Avonds heb ik samen gegeten met Lydia en bijgekletst, want we hadden elkaar al 5 dagen niet gezien, wat best veel is als je elkaar bijna elke dag ziet haha.

Gisteravond zou het Noorderlicht goed te zien zijn vanuit Bergen. Dat komt niet vaak voor en ik wilde het heel graag zien, dus die kans hebben we zeker benut. Samen met Lydia en Werther beklom ik om half acht in het donker de berg Ulriken, want hoe hoger je bent, hoe minder last van lichtvervuiling van de stad. De hike zelf was al heel cool, want in het donker met een hoofdlamp op is toch wel spannender dan overdag. We gingen een eind weg vanaf de toeristische top, om achter een grote rots uit de wind te kunnen zitten. We konden het Noorderlicht heel goed zien en het was echt prachtig. Doordat het de hele tijd beweegt en je in vlagen veel of weinig groen licht ziet heeft het echt iets magisch. Bovendien was de sterrenhemel ook fantastisch en zagen we twee vallende sterren. Na ruim een uur werd het wel behoorlijk koud en besloten we terug te lopen. We waren een klein beetje verdwaald en konden eerst de weg naar de top niet terugvinden, wat niet heel chill is als het helemaal donker is.. Gelukkig vonden we uiteindelijk wel de weg en konden we aan de afdaling beginnen. Eenmaal beneden leek het bijna alsof we gedroomd hadden en het niet gebeurd was, maar het is echt zo: WE HEBBEN HET NOORDERLICHT GEZIEN :)

1. P.W. de Koeijer:
    10 november 2018
    Hallo Saskia,
    Leuk dat je gisteravond het Noorderlicht hebt kunnen zien.
    Vet cool zoals velen zeggen.
    Kan van de Bucketlist af.
    Jullie kennende zal het wel gezellig zijn geweest met de Piertjes en Moffels afgelopen weekend!!!
    Jij bent nu al ruim 3 mnd in Noorwegen, o wat gaat de tijd snel.
    Je blogs zijn lekker te lezen, en altijd wel iets leuks wat je gedaan of beleeft hebt.
    Ik volg het voetbal in Bergen nu wekelijks. Met extra interesse voor Brann B.
    Dus voran Brann !!!!
    Groeten,