O, o, Oslo

30 oktober 2018

Op exchange gaan naar een land zonder de hoofdstad te bezoeken is natuurlijk ondenkbaar. Daarom stapte vorige week vrijdag op het vliegtuig naar Oslo. Het was heel helder en ik zat aan het raam, dus ik had mooi uitzicht op de stad en op besneeuwde bergtoppen. Voordat ik het wist werd de landing alweer ingezet en kwam ik aan in Oslo, waar Sjoerd me opwachtte.

De eerste dag hebben we meteen sportief besteed door de Kolsås op te lopen. Ik vond de naam grappig, want het lijkt op berg (kol >  col (Frans) = berg) en Saskia (sås > sas > Saskia). De Kolsås ligt iets buiten Oslo, vlakbij een wijk waar mooi gekleurde, houten huizen staan. Mijn droomhuis heb ik daar wel gevonden. De wandeling naar de top was heel anders dan in Bergen, want er was veel meer bos en begroeiing. Ook was duidelijk te zien dat het in Oslo nauwelijks regent en lagen de paden niet vol met modder. Het uitzicht was erg mooi en we konden ver kijken.

Het centrum van de stad vond ik erg mooi, omdat er een mooie mix is tussen oude en nieuwe gebouwen. De inrichting van de stad is heel anders dan in Bergen, behalve dat beide steden een belangrijke haven hebben. Het koninklijk paleis en het park er omheen vond ik het mooist. Wat bijzonder was, is dat hier geen hek omheen staat en je tot de voordeur kan lopen. Dat is natuurlijk heel anders bij paleizen in veel andere landen. Behalve dit oude gebouw, vond ik de foodhallen in de hippe wijk Grünerløkka ook heel leuk. Hier hebben we een heerlijke homemade cupcake gegeten met warme chocolademelk, want het was ontzettend koud in Oslo. De hele dag muts op, sjaal om en handschoenen aan en de gevoelstemperatuur lag overdag rond het vriespunt.

We bezochten ook het herdenkingscentrum van de aanslag op 22 juli 2011. Dit museum was ingericht in een deel van een van de beschadigde gebouwen en maakte duidelijk wat er precies gebeurd was door middel van een gedetailleerde tijdlijn. Ook werd een film met ooggetuigen getoond en waren resten van de autobom te vinden. Ik vond het een indrukwekkend herdenkingscentrum en heb nu een beter beeld van hoe het destijds gegaan is.

Zaterdagavond gingen we naar een lichtfestival waarvan we eigenlijk niet goed wisten wat het was. Eerst zaten we op de grond (terwijl het -1°C was) te luisteren naar speeches van een minister van duurzame ontwikkeling of iets dergelijks en de burgemeester van Oslo. Hierna werd het echt leuk, want er kwam een Noorse rapper uit Bergen optreden. Het klonk een beetje als Lil Kleine, maar we verstonden geen woord van de tekst (en dat is misschien maar beter ook...). Het festival vond plaats in Ekebergparken, wat op een heuvel naast de stad ligt. Vanaf hier hadden we een prachtig uitzicht over de stad in het donker.

Zondagochtend maakten we een fijne herfstwandeling door een groot bos met verschillende meren vlakbij Sjoerds huis. Ik had niet verwacht dat in Oslo de natuur ook zo dichtbij huis kan zijn. 's Middags namen we de boot naar Gressholmen, een klein eilandje. Dit was een leuke boottocht, want het was heel zonnig weer en we hadden goed zicht op de stad vanaf het water. Hierna zijn we naar Holmenkollen geweest, waar de skischans van Olso staat. Ik had dit nog nooit eerder in het echt gezien (hebben we dat überhaupt in Nederland?), maar vond het cool hoe groot het in werkelijkheid is.

Gisteren nam ik de trein terug naar Bergen. Deze treinreis is een van de mooiste van de wereld volgens verschillende lijstjes in reisgidsen en dat kan ik beamen. Ik kwam door mooie steden en prachtige natuur. Onderweg heb ik heel veel sneeuw gezien en kreeg ik een 'driving home for Christmas'-gevoel. Langzaam veranderde het landschap en ging het weer regenen en wist ik dat Bergen niet ver meer was...