Hyttetur

23 oktober 2018

Afgelopen weekend heb ik een van de belangrijkste Noorse tradities mogen meemaken. Met een leuke groep mensen van de muziek, bestaande uit acht Noren, een Frans meisje en ik, gingen we op 'hyttetur'. Dit is een tripje naar een cabin. (Bijna) alle Noorse families hebben wel minimaal één cabin in hun bezit, meestal een zomer- en een wintervariant. Deze cabin was gelegen in de buurt van Sudndalen, circa 4 uur rijden vanaf Bergen in de richting van Oslo. De reis ernaartoe was voor mij al een leuke belevenis, met alle mooie uitzichten over fjorden, bergtoppen en sneeuw. We reden ook door de Gudvangentunnel, die met 11,4 kilometer de een na langste van Noorwegen is. Voor mij was dit allemaal erg bijzonder en ik keek mijn ogen uit. De Noren vonden de reis daarentegen erg saai, omdat het voor hen allemaal zo gewoon is. Dit zal andersom ook wel zo zijn wanneer we een autoritje door Nederland zouden maken en ik niet raar opkijk van koeien in een weiland.

Van tevoren vond ik het wel spannend om een weekendje weg te gaan met mensen die ik nog maar kort ken en allemaal Noors spreken. Ik was bang dat zij het vervelend zouden vinden om Engels te praten als ik er bij was en dat het een beetje ongemakkelijk zou worden, maar dat bleek gelukkig totaal niet het geval. Het was een harstikke leuk weekend en iedereen vond het heel leuk dat ik veel wilde kletsen en vragen stelde over Noorse gewoonten en gebruiken. Hoewel Noren normaal erg introvert zijn, zijn ze heel open en vriendelijk als je ze wat beter leert kennen. Ik heb ook geoefend met Noors praten en denk dat ik al helemaal klaar ben voor mijn mondeling examen volgende week! In de cabin lag een hyttebok: een gastenboek waarin telkens iets wordt geschreven nadat mensen er hebben verbleven. Ik heb namens de groep hier (met een beetje hulp) iets in het Noors in geschreven 😊

Vrijdagavond kwamen we redelijk laat aan, aten we taco’s (want, Taco Friday…) en hebben we gechilled en gekletst. Zaterdag hebben we na een heerlijk ontbijt een wandeling gemaakt door de omgeving, waarbij we mooie uitzichten zagen. Het regent in die omgeving veel minder dan in Bergen, maar het was wel koud! Gelukkig was ik hier wel op voorbereid met warme kleren. Eenmaal terug in de cabin rook het naar versgebakken appelcake en zijn we in de sauna gegaan. Daarna hebben we bordspelletjes gespeeld en de appelcake gegeten. Dit gaf een ultiem herfstvakantiegevoel. ’s Avonds aten we heerlijke lasagne en hadden daarna een klein feestje in de cabin met als thema ‘in the ocean’. Ik ging verkleed als plastic (van een vuilniszak een jurk gemaakt en daar veel plastic op geplakt) en dat viel in de smaak haha. Het was een gezellige avond waarbij ik hen Nederlandse drankspelletjes leerde en zij mij Noorse jellyshots introduceerden. Dat is dus heel lastig eten/drinken, want het is een soort pudding van alcohol in een shotglaasje. Het was wel lekker haha.

Zondag hebben we uitgeslapen, gechilled en de cabin opgeruimd en zijn we eind van de middag teruggegaan richting Bergen. Nu ben ik weer even aan het studeren en moet ik Boer Zoekt Vrouw nog terugkijken, want donderdag en in het weekend staan er weer tripjes gepland. Daarover later meer!