Bergen & around

12 oktober 2018

Hoi hoi,
Deze blog schrijf ik buiten waar het 19 graden is en de zon schijnt. Nee, ik ben niet op vakantie in Spanje: het is hier in Bergen echt ineens zomers weer. Deze uitzonderlijk hoge temperatuur voor oktober moest uiteraard benut worden. Daarom ging ik vanochtend met Veronika en twee vriendinnen die uit Oostenrijk gekomen zijn van Fantoft naar Ulriken lopen. Nou ja lopen... Het Oostenrijkse wandeltempo ligt behoorlijk hoog haha. Het was heel chill om weer eens in t shirt in de bergen te kunnen lopen en het uitzicht was fantastisch dankzij de helderblauwe lucht en zee.

Afgelopen weekend heb ik een leuke tijd gehad, want mijn ouders waren hier! Het was leuk om hen Bergen en omgeving te kunnen laten zien en we zijn lekker uit eten geweest. Noorse vis smaakt erg goed! Twee dagen hadden we een auto gehuurd en om een klein stukje Noorwegen te verkennen. Eerst zijn we langs het Hardangerfjord gereden. Hier was het weer echt top: slechts een paar graden boven nul, maar volle zon die prachtig op het water scheen. In de verte zagen we bergtoppen die wit waren van de sneeuw. Onderweg zijn we bij verschillende watervallen gestopt, de een nog mooier dan de ander.

's Avonds ben ik met papa naar een thuiswedstrijd van SK Brann geweest: de voetbalclub uit Bergen die tweede staat in de Noorse eredivisie, de Eliteserien. Hoewel ze helaas gelijk speelden tegen de nummer 13, was het een leuke ervaring om tussen extreem fanatieke supporters te zitten. De wedstrijd begon met veel vuurwerk en de hele tijd werden zowel de tegenstander als de scheidsrechter uitgescholden en kregen zij meerdere malen middelvingers naar zich toe. Van Fair Play hebben ze hier blijkbaar niet gehoord. Na afloop van de wedstrijd werd iedereen weer zichzelf en waren ze weer zo rustig als altijd. Rare jongens, die Noren...

De tweede dag in de auto zijn we naar het noorden gereden langs het wereldberoemde Sognefjord. Deze is 204 km lang en daarmee de langste van Noorwegen. Het landschap in deze omgeving was totaal anders dan op de eerste dag. We moesten door veel tunnels rijden en het was altijd een verrassing of het aan het eind van de tunnel zou regenen of niet. We reden ook veel hoger in de Bergen, waar minder begroeiing was, maar voornamelijk kale rotsen en watervallen. Tijdens deze rit door de middle of nowhere kwamen we in een kleine twee uur slechts 5 andere auto's tegen en geen enkele winkel of een cafeetje. Foto's van de omgeving zijn toegevoegd in een nieuw album!

Zaterdagmiddag had ik mijn eerste optreden met Force Marsjør. Dit was een privé optreden voor de verjaardag van de weduwe van een bekende Noorse professor. Het vond plaats in heel mooi en chique huis dat in een typische Noorse oude stijl was ingericht met veel hout. De outfits van de vereniging zijn erg bijzonder. Omdat de band bij de rechten faculteit hoort, gaan we verkleed als oude rechters inclusief lange zwarte toga en een witte pruik. Zodra ik de foto's heb zal ik ze delen. Het optreden ging goed en het was leuk om te doen!

Tot zover weer een update van alle mooie en leuke dingen die ik zie en doe hier. En komend weekend? Dan ga ik écht studeren (roep ik al twee maanden haha)