Bezoek

3 september 2018

Afgelopen weekend kwam Sjoerd op bezoek vanuit Oslo en hij had geluk, want het heeft helemaal niet geregend! Vrijdagmiddag gingen we de Lyderhorn beklimmen. De klim was best lastig omdat het pad niet altijd even toegankelijk was, maar het uitzicht vanaf de top was supermooi (zie nieuw fotoalbum). Naar beneden kozen we voor een iets beter begaanbare route, die erg leuk was. We kwamen namelijk langs een groot meer en langs oude militaire bunkers. Vanaf deze berg is namelijk gevochten in de Tweede Wereldoorlog, omdat je vanaf daar zicht hebt op de toegang naar de haven van Bergen (aldus Wikipedia).

Zaterdagochtend zijn we naar de Fantoft Stavkirke gewandeld en daarna aangeschoven bij het gratis(!) pannenkoeken/wafel ontbijt in Klubb Fantoft. Erg lekker! 's Middags zijn we naar de stad gegaan om de Bergense highlights te bekijken en voelde ik me ook een beetje toerist, omdat ik nog zeker niet alles gezien had haha.

Zondag hebben we samen met Laura en Lydia een hike gemaakt over 4 bergen van Bergen! We begonnen bij Stoltzekleveien en moesten daar 722 traptreden omhoog lopen (twee keer de Dom in Utrecht). Bovenop waaide het heel hard, maar het uitzicht was heel mooi (zie nieuw fotoalbum). Vanaf daar zijn we doorgelopen naar Rundemanen, Blåmanen en Fløyen. Daar hebben we een ijsje gegeten, want die was in de aanbieding omdat de softijsautomaat leeg moet vanwege het einde van het zomerseizoen :) Omdat we nog niet genoeg gelopen hadden, hebben we 's avonds een wandelingetje gemaakt naar het fjord bij Gamlehaugen.

Vanochtend ging Sjoerd met de trein weer terug naar Oslo en had ik om 8.15 weer Noorse les. Nu ga ik met de bus naar Odda om morgen Trolltunga te lopen, heb er veel zin in!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl